По времето в края на 70-те години, когато бях ученик в 9-ти клас, дисциплината в
училище беше много по строга от колкото днес. Само за три неизвинени отсъствия ученикът
биваше изключван. Моите съученици до един се оказаха момчета. Според учителите
, това ни правеше в очите им
недисциплинирани и доста трудни за възпитание. Щом станеше, някаква беля в
училище, то се знае все моя клас бе виновен. Палмата на първенството по
отсъствия държахме, както винаги ние. Всеки понеделник в часа на класния се
извиняваха, купища от тях. Щом учителя попиташе, дали имаме отсъствия, някои от
нас, се строяваха в редица достойна за уважение. Виждайки групата от
,,симуланти”, с бележки за извинение,
той не издържаше:
-Какво да ви правя? И ти ли бе! Ще побелея от вас! Косата ми
започна да оредява! Нямате ли срам? –това бяха редовните му реплики, когато
изнуден, трябваше да извинява отсъствията.Стоейки съвсем изнервен в час , той
се опитваше да отскубне и последните косми от оределия си череп.
Един понеделник, както всяка седмица групата с извинителните
бележки, беше наредена пред класния и чакаше, той да вземе дейно участие
с химикал в ръка. Както винаги мърмореше на висок глас, възмутен от наглостта
на съучениците ми:
-Какво да ви правя? Откъде са тези бележки? Кой ви ги даде?
–възкликваше той, но освен усмивки, друг
отговор не получаваше.
-Е, това бяха за тази седмица! –въздъхна облекчен той. –Май
няма други?
-А, другарю учител, извинявам се и аз имам бележка! Мислех,
че съм я забравил, но я открих в учебника по химия! –обади се още един от
съучениците ми. Погледна класния в очите, поредният според него кръшкач от
училище и възкликна:
-И ти ли Бруте?
-Аз се казвам Бойко, а не Брут! –осмели се да отвърне
съученикът ми.
-Бойко, ти знаеш ли, кой е Брут? –попита го класния.
-Само знам, че не съм аз, а кой е даже не ме интересува!
-Ами така е, като избягваш да ходиш на училище. Много ясно,
че няма да знаеш. Когато са убивали император Цезар, който е управлявал
Римската империя, един от неговите приятели също е участвал в убийството. Виждайки го, преди да издъхне Цезар
възкликнал, съвсем учудено -,,И ти ли Бруте?” Което, значи, че приятел го е
предал. Той изобщо не е подозирал, че така ще стане. Така и вие ученици,
предавате мен, класният ви ръководител, който мисли за вас само добро. С
многобройните си безпричинни отсъствия, се чудя как да се оправдавам пред
директора. ,,Николов все твоя клас”-ми казва той и на мен, чак ми става
неудобно.
След като приключи часа на класния, учителят нареди на мен и
на двама мои съученици да останем. Събра ни в кабинета по химия и ни попита:
-Кажете ми откровено, къде е разковничето? Къде сгреших? Как
може от 40-сет ученици клас, само вие тримата да нямате отсъствия? Как го
постигате?
-Много просто другарю учител, знаем, че сме дошли за да
научим нещо. В бъдеще то, ще ни помага
в живота. Затова смятаме, че не е нужно
да се отсъства. –отговаряме ние единно.
-Вижте какво, ако може да въздействате на съучениците ви, да
престанат с отсъствията! –отправи молба класния към нас тримата.
-Едва ли, ще можем! –отговаряме ние единодушно. –Те още от
малки са свикнали да кръшкат. Навиците се придобиват от най ранна детска
възраст. Сега вече е много късно! А насила хубост не става!
И действително от 40-сет завършихме едва 28 –другите
отпаднаха. Но все пак, всеки намери, някакъв път в живота си. Вярно по трудно,
но без борба, късмет, и приятелски съвет,
няма щастие и ред!
В.Софин
Няма коментари:
Публикуване на коментар