На колегите от Пампорово и Боровец!
Сервитьорски поглед
Добре, че имате
поглед. Сервитьор сте. Препълнени чиниите с храна сами скачат в ръцете ви, а
краката послушно намират масата за обслужване.
Очите Ви не спират
да дебнат погледите у клиентите.
Всяко ястие заема
мястото си.
Детето взима кебапчетата, майката пилешката супа, а бащата
успява да улови пълнените с ориз чушки.
Нямате време за чудене.
Взимате нови поръчки
от съседните маси и отново се втурвате на бой. Всъщност краката Ви без да роптаят,
а има ли смисъл да го правят поемат към кухнята, където ръцете ви за сетен път
взимат ястията, които чакат сервирането си.
За момент успявате
заедно с колегите, пет на брой да се справите. Но идва и от сервирането.
Забелязвате клиент, който се чуди дали да изяде последната
си лъжица с таратор, или пък да я остави. Питате:
–
Може ли? – с надежда да вземете почти празната
паница.
Но се оказва, че клиентът е с
характер. Вие дърпате паницата, но и той я хваща с бързина на орел. Дърпа я и
той, а устата му, които не знаят да мълчат проплакват:
–
Ей, много сте бързи, бе! Още не съм си изял таратора,
а вие бързате да от сервирате.
Оставяте му паницата нека си я ближе ако иска, а вие
запазили достойнство се втурвате към следващия клиент, който вече е запалил
цигарата си и издухва облаци дим върху полу празната си чиния с ядене.
Решавате да бъдете тактичен, но правостоящите гладни чакат
отстрани да се опразни масата, за да седнат също за вечеря. Питате:
–
Извинете господине! Това ще го ядете ли?
Шокира ви отговорът:
–
Ние да не сме свине!?
Сконфузен донякъде от сервирате
чинията, но това не помага на краката на клиента да опразнят масата за други
нуждаещи се от храна.
Минавате с празните чинии към кухнята, където ги оставяте на
колегите там, които за сетен път мъчат миялната машина.
Докато се движите покрай масите очите ви следят ръцете на
клиентите заети с лъжици, вилици и ножове.. Погледът зяпа и в чиниите. Внезапно
чувате глас от дама попрекалила с килограмите си, но това не и пречи да мърмори
в ушите Ви:
–
Извинете! Ще може ли готвачът да ми изпържи порция
картофки, топли, и ми ги поднесе лично. Вие ми ги носите все студени?
Обвинението върху вашите
сервитьорски рамене натежава, но Вие като професионалист не му обръщате
внимание.
Но ето, че и друг доста по млад господин ви вика при него на
масата. Почва да ви гризе с думите:
–
Не зная как се е получило… Но готвачът тоя път
явно е успял по невнимание да изсипе цялата солница върху моето руло „Стефани“
в чинията?
Вие сте длъжен да запазите спокойствие:
–
Не отговарям за солта вътре в ястието. Моята работа
е да сервирам и от сервирам чиниите.
Запазили достойнство ги взимате, и докато ги мъкнете към
миялното пътьом друг клиент Ви спира с думите:
– Извинете! Ще може ли филийка хляб?
–
Само!? -като вашето питане е подплатено с лека
сервитьорска ирония.
Други клиенти по напористи от тоя с филийката, искат люти
чушчици, а някои настояват да бъдат обслужени на свободна консумация с
кебапчета. Молят и за питиета. Нужно Ви е търпение за да им обясните, че бара е
на другия край, където ваши колеги посредством магнитни карти дават нужните
количества, алкохол, кафе и безалкохолно.
Втурвате се да събирате поръчките, които мълниеносно се изпълняват от колегите Ви.
Нямате време дори да погледнете клиентите в очите. Пък защо ли? Вашият ястребов
поглед е устремен към изпразнените от съдържание чинии, с които ръцете Ви
трябва да се справят.
Намирате освободена от нахранени клиенти маса и започвате
почистването ѝ, с четка и малка лопатка. Ако някой от клиентите е омазал
покривката до неузнаваемост, това не значи, че е китаец, който е доволен от
обслужването. Невнимателните му ръце са сторили това. Сменяте покривката и
зареждате чисти прибори на масата, салфетка, вилица и нож. Още не сте успели
докрай в мисията си, когато нови клиенти, които действат по чевръсто от Вас са
седнали на масата. Дори Ви подават и поръчката във форма на касов бон, където
се мъдрят гозбите им, които още не сте донесли.
Мърморите си по пътя към кухнята:
–
Ей, много са бързи, бе! Още не сме почистили и
вече са седнали…
Но знаете, че всеки клиент дори и
най-досадния е в правото си. Някои от тях са забравили какво са си пожелали или
маркирали за ядене. Започват с обвинения:
–
Извинете! Но не виждам трите филийки с хляб към
храната си; Защо не сте ми сервирали, салатата?
За да излезете от положение досаждате на човека в кухнята с
марките. Убеждавате го да ви даде касовия бон с изписаната храна на него, който
тиквате в очите на клиента. Той мърмори, че се е объркал, но забравя да Ви се
извини. Пък и защо да го прави. Той е тук на почивка. Море, въздух, пясък,
любов и щастие веднъж в годината.
А пък Вие нещастния сервитьор сте в командировка. Нямате
време да се топнете в морето. Изморен сте. Искате вече всичко да е свършило и
да се приберете в къщи.
Писнало ви е от всичко. Нямате избор. Липсват служители.
Сервитьорите са малко.
Сърфирате между масите, усмихвате се. Приемате поръчки,
правите отстъпки. И всичко това с мисълта: „А бе работа, ама ако можеше… Някой
друг да я върши!“
Пък Вие да си пиете уискито, зяпате, морето и влюбените, и
от своя страна не да мечтаете само, а да осъществите това, което желае сърцето
Ви! Безгрижие и любов, която заслужавате.
В. Софин 16.09.2024год.
Няма коментари:
Публикуване на коментар