вторник, 11 юни 2024 г.

Карантина - "Перипетиите на едно петгодишно момиче"

                                                                         




                                                                            Карантина

            Една вечер мама каза, че утре няма да ме води на детска градина. Тъкмо си бях намерила приятелка, с която не си дърпахме косите, не бъркахме по-нослетата, и не кихахме в лицето на другите деца.

Всъщност засиях от радост. Мама забеляза, че се смея щастливо и ми каза:

         Не се радвай! Обявиха карантина в детската градина. Имало болни деца от коклюш.

         Какво е това, ко… ко… люш? – не можах да го изрека аз.

Мама каза, че това било магарешка кашлица. Че нима в детската градина има магарета?

И всичките те, кашлят!?

Мама каза, че съм още малка да разбера, но, сега съм имала късмет, и трябвало да си остана вкъщи.

         А Катето от детската площадка ще дойде ли да си играем? – попитах, но уви ми отказаха.

За момент мама реши проблема като ми пусна на телевизора филмчето за „Маша и мечока“ Като го пусна и ми се искаше да не свършва. Да, но мама каза, че трябвало да се обядва. Че после и да се вечеря, нали?

Не бях съгласна, но с мама не може да се спори.

Следобеда трябвало да се спи.

         А не може ли, приказка?- поисках аз, но мама ми отказа. Имала работа онлайн. Това последното не ми стана ясно, но сигурно е така. Не всеки ден била онлайн на работа.

За да е сигурна, че няма да избягам на улицата заръча на дядо да ме пази. Поисках да ми прочете за Алиса.

Дядо се почеса, помисли, помисли и накрая не издържа и ме попита:

         Коя беше тая Алиса, че нещо съм я забравил?

Виж го ти, дядо! Колкото повече остарява, повече забравя. Връчих му книжката за „Алиса в Огледалния свят“. Тъкмо я зачете и взе, че заспа. Дали пък буквите не го измориха?

Оставих го да спи пък аз се измъкнах тихо на двора. Подгоних котката на съседите. Дори я последвах на улицата. И тъкмо да я хвана, друга една ръка ме хвана.

    Мама, която не спи никога докато работи взела, че проверила дали съм си в стаята. Като видяла дядо да спи не губила време, а изскочила навън. Тъкмо навреме за да ме хване за ръката. Скара ми се.

         Какво ще кажем на татко ти, като се прибере довечера вкъщи? Че си била непослушно момиче? Избягала си сама на улицата?

         Ами мамо, няма да му кажем нищо. Нека си остане между нас.

Често бях слушала тия думи между дядо и баба „Да си остане между нас“.

При мама, такива неща не вървят.

Оплака се на татко и му каза, че нямало кой да ме гледа вкъщи. Да бил ме взел на работа с него. Зарадвах се, но татко отказа.

         Защо не я вземеш, ти? -пребори се той за свободата си.

         Че какво пък! Ще я взема, аз тая твоя, принцеса. И ще видим! -закани се мама да ме сложи на място.

Попитах я какво е това място, но тя ми каза, че утре ще разбера.

На другата сутрин мама ме облече, среши ме, направи ме принцеса и ме отведе с нея на работа.

         Ура! Вече съм голяма и ще работя с мама! – радвах се аз, но мама изгаси радостта ми с думите:

         Софи, чуваш  ли ме? Сега ти давам телефона си. Пускам ти, на него да гледаш „Маша и мечока“, докато аз работя на компютъра. Стой тихо и не прави пакости, че ще ни изгонят и двете да си ходим вкъщи.

         Ами нали си ни е по-добре у дома? – казах аз, но мама ме предупреди да бъда послушна. Иначе, каза тя, довечера нямало да ми чете, приказка.

Лесно им е на възрастните да заплашват. И искат от нас малките да слушаме. Само едно не ми стана ясно, кога ще ме послушат и мен!?  Вместо вечер: „сега няма да ти чета“, с „ще ти чета винаги мила, когато поискаш!“

    Друг път! Това съм го слушала толкова пъти. Може би, колкото са пръстите на ръчичките и на крачетата ми. Ами и аз не знам? Мама още не ме е научила да броя!

Каза ми, че в детската градина щели да ме научат. Да ама, кога? Нали си имат там магарешка кашлица? Сигурно нея, броят!?

   Погледах „Маша и мечока“, но ми омръзна. Взех, че се зазяпах през прозореца. Отвън беше интересно. Много повече, защото минаваха коли и хора като мравки. Много коли и мравки. Едни пресичат улицата, други чакат трамвая… интересно докато мама забеляза, че се опитах да отворя прозореца. Тутакси ме улови за ръчичката и ми нареди да гледам „Маша и мечока“.

         Мамо искам вкъщи! -зароних сълзи, които ядосаха мама. Но нямаше какво да прави. Обади се, че ще работи онлайн.

         А какво е това, - попитах я аз, но пак ми каза, че съм още малка да го разбера.

Най-после и ние с мама на трамвая за вкъщи. Гледам през прозореца, как се движат улиците и дърветата отвън. Запитах мама:

         Мамо, а защо дърветата бягат, а и улиците с тях?

Пак чух, че съм малка още, но не бях съгласна, защото ѝ казах за дядо.

         Дядо пък е още по-малък, защото не беше чувал за Алиса.

         Коя, Алиса? – ненадейно и за мен попита, мама.

А пък аз си мислех, че възрастните знаят всичко! Колко глупаво момиче съм била.

         Тая, Алиса в Огледалният свят“

Мама се сети, че вечер четем от тая книжка.

         А тая ли Алиса! – беше нейният коментар, който не ме убеди, че знае за коя книжка става дума.

Прибрахме се вкъщи. Баба ни посрещна на прага с думите, че е сготвила вечеря. Мама вместо да я похвали за труда и се скара:

         Казала съм ти да не готвиш, мамо! Чети, плети, гледай телевизия!

Баба не искаше да спори с мама, но каза, че ще прави каквото си иска, защото не била малко дете.

Ха така бабо! Веднъж и ти да ме подкрепиш! – стана ми ясно, че баба мисли като мен. Знаех си, и двете вкъщи сме по-големите с нея. А мама, може и голяма да се мисли, но си е малка и не слуша никой!

Ех, веднъж да порасна! Ще видят тогава те, и мама и татко!

В.Софин 

11.06.2024год.

 


Няма коментари:

Публикуване на коментар