сряда, 19 юни 2013 г.

Риболовни приключения



Невръстен още, като ученик се научих, как се хваща риба с голи ръце. Влизах сух в реката и излизах, както обикновено мокър, но все пак доволен. След упорито преследване в гьола най-сетне с късмет успявах да докопам няколко рибки, обикновено кротушки, които с гордост показвах на баща си в къщи. Най-опасния метод за хващане на водни обитатели от реката си остава с ръце. Когато риболовецът бърка в подмолите и не вижда, какво има отдолу. Един път бях мушнал нетърпеливите си пръсти, и опипвайки дъното покрай брега се натъкнах на едра плячка. Държа я здраво и вадя… Какво? Един добре охранен тлъст жабок. Уплашен извиках и го хвърлих обратно в реката. Тръпка с риск! А  пък един друг път с баща ми сме за риба. Бърка смело той, и вади…  Какво? Воден плъх.  Успя доста бързо да се отърве от него, като ловко го хвърли в гостоприемната река. Как изобщо му се размина, без ухапване и до днес това е загадка за мен Може би плъхът е бил по уплашен от баща ми? Не знам. Нямам отговор на този въпрос. Възможно е, дори знам за случай на хващане на водна змия. Затова, човек по-добре да не рискува, ако не знае, какви точно изненади е подготвила реката.А щом виждаме рибата, няма страшно. Може да я преследваме из целия вир. Вярно може да ни надхитри, но ще хванем друга. Важно е търпение. Трудно но не и невъзможно е да се пипне пъстърва с ръце. Важно е човек да си създаде умение.  Нужна ни е дисциплина и ловкост!
Веднъж бях хвърлил малка мрежа, тип „парашут” за лишанки,/ малки дребни рибки, стават за стръв/, когато покрай мен мина въдичар. Заедно с малкия си приятел, кученце. Видяло до мен малкия гьол в който оставях уловените рибки, то се втурна и докато се усетя ги излапа. Не бях виждал куче да яде риба. Изненадан потърсих отговор от въдичаря. Той усмихнат ми обясни, че и кученцето му е риболовец, също като него:
-Аз и затова го водя с мен. Заедно ловим. Дребните лишанки, които хвана са за него – каза ми той. - Единствено съм тук заради пъстървата. Това е то истинската риба, за нея си струва човек да преброди реката и ако хване да усети тръпката.
Остави ме така да се каже с разтворена от слисване уста.
В един друг момент, този път заедно с моя син сме на реката. Предишния ден имаше буря и водата беше придошла. Гледаме по- средата на реката, някакъв брезентов сак,  успял да се заклещи здраво сред камъните. Извадихме го заедно със сина ми. Какво ли може да има вътре, гадаехме ние. Погледнахме. Вътре в сака на мокро се мъдреха три пластмасови шишета с бира „Загорка”. Четири броя безалкохолно, правеха компания на пивото. Всичко беше здраво и неотваряно. „ Ей това си е късмет!”- възкликнах доволен аз. Вярно риба тогава не хванахме, но поне плячка успяхме да пипнем. В действителност на реката, човек може да почувства, да усети необикновеното. А знае се преживяното, ако е достатъчно интересно се помни завинаги!
Васил СОФИН 

Няма коментари:

Публикуване на коментар