четвъртък, 1 август 2024 г.

С дядо за гъби – "Перипетиите на едно петгодишно момиче"

 

                                                                              




С дядо за гъби

      Дядо казва, че когато завали дъжд, ама много дъжд излизат гъби. Как излизат не зная, но от него разбрах, че пораствали в гората.

   Веднъж дядо ме взе за гъби. По-скоро разходка, защото му беше омръзнало вкъщи, баба все да му дава работа.

Бях щастлива, че ще науча как излизат гъбите от земята.

-Виж, ето там, Софи! – ми показа дядо под едно борче една пораснала гъба на която името ѝ било сърнела.

Докато дядо се суетеше не знам защо, аз я откъснах. Измъкна се цяла от земята.

Тъкмо и се радвах, когато дядо ми се скара:

         Софи, какво направи? Защо изскубна гъбата от земята?

Пък аз не знаех още, че сърнелите а и другите гъбки се брали с ножче. Да ама мама казва, че не трябвало да играя с остри неща, защото щели да ми порежат пръстчетата.

Дядо ме успокои като ми показа, как стават заедно нещата. Взе в ръка ножчето и моята ръчичка и с негова помощ отрязахме пънчето на гъбката. Попитах го, защо е нужно всичко това като много по-лесно е да се изскубне гъбата от земята.

Дядо обясни, че някакъв си той го нарече мицел щял да се изгуби. А, къде ще избяга?

Нямало да бяга, а ще изчезне и на това място повече нямало да раснат, гъбки.

      И се започна. Тук една, там две. Ех, тоя моя дядо! Как ги вижда тези гъби? Само ми ги посочва, а аз се втурвам и за миг ги отскубвам. По едно време му се наложи да мълчи. Когато го запитах няма ли повече, той ми каза, че имало. Тогава? Тогава, трябвало той първи да е до гъбата, а после заедно да я отрязваме с ножчето. Поизмъчих го малко, но все пак успях да намеря повече гъби от него. Напълнихме цял плик и дядо каза, че било време да се прибираме в къщи. Иначе баба щяла да се разтревожи за нас. Аз пък се сетих, че тя ще се почувства сама и затова трябва все пак да се приберем.

В гората и на двама ни, беше интересно. Дядо ме научи, кои гъбки се берат и ми показа някои от отровните дето не се яли. Така и не ги разбрах всички. Но със сигурност ще им науча имената поне като отида с дядо още няколко пъти в гората.

А дотогава, баба да слага тигана и да ги панира с яйце!

А вие деца ходите ли в гората за гъби с дядо, мама или баба? Но с татко е най-интересно, защото като ме заболят крачетата, той ме качва на „Конче“!

В. Софин 1.08.2024год.

 


Няма коментари:

Публикуване на коментар