неделя, 31 май 2020 г.

Спомен за Пепи


                                                                   
             Времето има способност да отмива раните, които е създало. Не всички. Някои от тях се връщат като бумеранг и удрят неочаквано...
Нощта преди последния ден, когато очаквам с нетърпение новата година. Чакат и други като мен за да забравят старата. А може ли това да стане?
Хиляди хора със съдба различна. Любов, омраза, пари, завист и приятелство. Приятелство, което не желае да бъде забравено. Пък и защо ли... Истинското вино оставя спомен на небцето. Вече опитано, то не се забравя.
   Беше приятел. Най-добрия, който някога съм имал. Мислех си дори, че такъв не съществува. Но го имаше... тогава в началото на осемдесет и шеста година на двадесети век.
   Погледна ме с недоверие, когато споделих с него, че чета книги в свободното си време.
Книги за приключения и места, които мечтаех някога да посетя и места за които знаех, че никога няма да видя.
Тогава все пак бях на двайсет и три години  и мечтаех за хубавите неща в живота.
Но именно мечтата ни сближи като приятели. Или по точно книгите, които бяха за нас, хляб насъщен. Пътеки към минало и настояще, размисли, дискусии за литература и света, такъв какъвто го знаехме.
   Казват, че колкото повече човек чете, започва повече да вниква в нещата от живота.
Пред мен като картина виждам миналото. Двамата работим  в завод. Времената тогава бяха не винаги трудни, но не бяха и много лесни. Въпреки това двамата намирахме време да говорим за книги.
  Приятелите идват и си отиват. Някои са забравени, други просто си имат особено кътче в сърцето ни, и остават там. Колкото и да се мъчим да ги трием от съзнанието си, толкова повече те идват. Настаняват се завинаги и превземат душата ни.
Въпреки, че отдавна ги няма, те продължават да живеят. Тук са тук до нас в спомените. Нощем дори понякога неочаквано ни посещават по време на сън.
Обичах почивките в завода. Две по петнайсет минути всяка. Сутрин и следобед за кафе, цигара или ябълка.
Обикновено ябълката беше за мен. Приятелят ми пушеше цигара  и разговорът се водеше за литература. Кой какво е чел, какво го е впечатлило и какво мисли за света. Интересното в случая беше, че никога не спорехме различно за нещо, което бяхме вече чели.
Ако имаше различия това бяха за отборите по футбол. Той в ЦСКА, а аз в Левски. Въпреки всичко, никога не сме се карали за това. Дори за отборите ни, когато играеха един срещу друг.
 Тогава бях придобил навици, които и днес съм запазил. На заплата купувах книги и ги споделях с приятеля си. Първо той ги четеше и ми казваше коя го е впечатлила най-силно.
 Бяха времена, когато четяхме книги, които бяха минали цензура. Но не и всички, защото до нас през осемдесет и осма година достигна Марко Семов и неговата книга, „Япония като за Япония“ Въпреки реакциите на тогавашната власт да я спрат и изземат от библиотеките, ние вече и двамата бяхме успели да я прочетем и да направим разликите у нас и в чужбина.
 После дойде демокрацията и нещата се оплетоха. Купони за хляб и продукти от първа необходимост като олио и захар. Неща за които не желая да си спомням. Книгите поскъпнаха драстично. Библиотеките изнемогваха без пари. Тогава открихме и препрочитането и обмислянето по нов начин, нещата от живота. Интересен период на дискусии. Спомени, които оставиха вкус в устата ми. Вярвам, че и при него е било същото.
 Някои хора казват, че не трябва да дълбаем в миналото. Да но, когато то дълбае душата ни, трябва ли да сме безразлични?
 Трябва ли да оставим лентата на спомените цяла или просто да отрежем отрязъка и забравим, че някога нещо е имало? Няма как да се случи това!
Срещнах нови хора. Хора, които в младостта си никога не бях срещал. И между тях има такива, които палят пламък в сърцето, но оня стар огън не се забравя. Знам, че няма да го забравя. Не знам защо? Но зная само единствено, че приятелството ни си е заслужавало да го има.
  Въпреки напредналото време, виждам все още усмивката му, гледам в очите му на младини, зяпащи ме недоверчиво...
И естествено не бих искал да си спомням, колко болен беше, и как си отиде тихо, не забележимо почти...
  Няма го! Но въпреки това знам, че си е струвало всяка една минута проведен, разговор с него.
Времето отнема много неща, но слава Богу, запазва някои... И това е паметта за добрия човек, който остава да живее в спомените ни завинаги...
Памет за Пепи Станоев
В. Софин  


Няма коментари:

Публикуване на коментар