петък, 26 юли 2024 г.

Паричката – "Перипетиите на едно петгодишно момиче"

 

                                                                                        



                                                                 Паричката

      Не разбирам децата, които се опитват да се хранят с парички! Мама казва, че

парите били необходимост. С тях се купувало всичко. Храна, книги, кукли, играчки, рокли и какво ли още не.

Веднъж си намерих паричка. Не знаех колко е, но… Хм! Паричка! При това нова. Светеше на слънцето. Похвалих се на мама:

         Мамо, мамо бе! Виж! Намерих си паричка вън на тротоара.

Мама погледна, и ми каза:

         Това са две стотинки. Някой ги е хвърлил като непотребни. Не ми се вярва да ги е изгубил.

         Че нали са парички, мамо! – попитах озадачена, аз.

         Така правят хората, когато мислят, че с тия пари не може да се купи нещо. – отвърна мама.

         А, може ли да се купи, мамо…. например, нова кукла или рокличка?

         Разбира се, че не! – отговори мама.

Покупателната им възможност била прекалено малка. Че, защо ги правят тогава? Да ги дават на децата да играят с тях.

Мама каза, че това не е правилно. Имало деца, които гълтали стотинките и после им се налагало да ходят при добрия, чичо Доктор.

После надълго ми обясни, че щом се съберат повече такива парички можело да се купят повече неща.

         Като кукла ли мамо? – попитах аз, и когато мама ми кимна с глава в потвърждение, реших да събирам парички. Поисках празно бурканче и пуснах вътре двете стотинки.

После взех една пръчка и се огледах в двора ни. Не намерих нищо. Видях само дядо седнал под асмата с вестник в ръката. Попитах го:

         Дядо, някъде да си намирал стотинки?

         Да не би, да си изгубила нещо? – попита ме дядо вместо да ми отговори.

         Не, не съм изгубила нищо, а ти да си изгубил стотинки?

Дядо се огледа. После бръкна в джоба си, и  извади кесията от там. Прегледа съдържанието и като разбра, че нищо не му липсваше в нея, каза:

         Всичко е наред, Софи! Нищо не ми липсва.

Още ми е чудно, как дядо разбра, че нищо не е изгубил. Та нали видях, колко много парички имаше вътре в кесията му.

         Дядо, а  защо са ти толкова много парички? – реших да го попитам.

         Ами, за вестник сутрин и кафе с приятели… - отвърна той.

         Значи може да ми дадеш малко? – поисках си аз.

Дядо се огледа, почеса главата си за размисъл навярно, и ме попита:

         Че защо са ти парички, Софи?

         Ами за нова кукла… Че тия двете ми, едната плаче, другата казва мама, а имало и трета дето се смеела… Така поне едно дете ми каза в детската градина.

         Аха! – изсумтя дядо разбрал лично нещо, и после ме попита пак:

         Каза ли на майка си?

         Че какво да ѝ кажа като тя все е на работа и няма време да ми я купи… - отвърнах на дядо си, който все пак се реши да попита, колко парички ми трябват.

         Не, зная, дядо. Май са много! Така поне казва мама. Трябвало много да слушам та бързо да събера парички за кукла.

         А ти слушаш ли? – попита ме дядо и ми намигна с едно око.

         Ами нали редовно ходя на детска градина и съм тиха и кротка с децата там.

Дядо се засмя  и  извади някаква хартийка от кесията си. Бях особено разтревожена от поведението му. Аз му исках парички, а той ми даваше някаква хартийка. Вярно, нарисуван някакъв чичо на нея, ама на мен защо ми е? Попитах дядо си:

         Ама дядо, мили дядо, дай ми парички, а не хартия с някакъв нарисуван на нея чичо.

         Ами това са парички, Софи! Не виждаш ли? Сто лева са това.

Почти обидена го попитах:

         А стотинки нямаш ли, или не даваш?

Дядо ми обясни, че това били хартиени пари, които стрували много повече от някакви си там стотинки. Добави още, че с тия сто лева ще мога да си купя не само една кукла, а няколко. Попитах го:

         Ама, дядо, аз исках само още една кукла. Какво ще правя другите? Нали ще трябва да ги обличам, храня и разхождам с количката на двора? Няма да има място.

Дядо за момент се зачуди, но после ми обясни, че можело и други неща да си купя. Рокли, играчки, а защо не и сладолед без да знае мама и баба.

         Ей, обичам те, дядо! Ами двете стотинки какво да ги правя?  - сетих се аз, за намерената паричка.

Дядо извади няколко нови от кесията си. Казвали им монети, и ми ги подаде с думите:

– Пусни тия парички при оная дето е сама в буркана. Така де, нека си има приятелки.

А вие деца, имате ли си приятели?

В. Софин 26.07.2024год.

 


Няма коментари:

Публикуване на коментар