петък, 3 юли 2020 г.

Избягалата искреност


   

   Бях искрен с шефа, когато закъснях една сутрин за работа:
-И сега, какво? -попита ме той.
-Срещнах приятелка, която не бях виждал от години… -обясних се аз.
-Пихме кафе. И така стана…
-Петров, Петров… Не си искрен. Виж Николов! И той се успива, но поне си признава…
-Тя беше любовта на живота ми… -почти проплаках докато плюех искреност пред шефа си. Това изобщо не го трогна:
-Не те ли е срам, Петров? Къде остана искреността в теб, с която толкова се хвалеше?!
-Но аз…-започнах обяснението си, но шефът ме прекъсна:
-Няма смисъл да ми казваш нищо повече, а започвай да работиш!
Преглътнах горчивината в гърлото и гордостта си и започнах работа.
Вечерта се прибрах вкъщи и си позволих да се изкажа пред съпругата. Нали все пак искреността се ценеше? Поне така си мислех, аз.
-Скъпа знаеш ли днес, срещнах приятелка от детинство…
-И какво? -наостри уши, скъпата.
-Нищо! Просто пихме по едно кафе, сутринта…
-Пили сте кафе?! Нали отиде на работа?
-По-късно, но шефът ми се скара за закъснението…
-Прав е човекът! -похвали усърдността на шефа, скъпата и продължи да съска:
-Ако всички като теб вместо да работят, хойкат сутрин с дружки на кафе, докъде ще стигне бедна, държавата ни…
-Бях искрен… Казах ти, приятелка от детинство…
-Само не ми казвай, че си бил влюбен в нея?
-Бях! Беше първата ми любов…
-И се осмеляваш да ме лъжеш? Къде остана искреността ти, Петров? Питам те, къде?
-Опитах се да обясня на шефа за приятелката, но и той ми каза същото… Не съм бил искрен, трябвало да му кажа, че съм се успал… Нали навреме тръгвам сутрин за работа?
-Тръгваш ти! Тръгваш и случайно срещаш, стърчиопашка… Я не ме разсмивай Петров. Мислех, че те познавам. Трийсет години брак все пак не са малко…
Почти обиден, млъкнах. Почесах се умислен и решително отхвърлих искреността.
Така се започна моето падение в ходене по-мъките…
Казвах без срам на всички това, което искаха да чуят от мен. На шефа, че съм се успал; на милата, че съм работил извънредно; на приятели, че съм бил на море, въпреки, че бях през цялото това време на работа…
Хората се обиждаха от искрените думи. Предпочитаха благородно измислената лъжа, но не и истината. Може би?! Може би, никой никога не се е интересувал от нас, въпреки, че всички говореха за справедливост, а всъщност такава нямаше и нямаше как да съществува в условията на фалшива демокрация, която криеше ревниво истината от народа си…
В.Софин  



Няма коментари:

Публикуване на коментар