понеделник, 16 май 2022 г.

Изкуството да сте портиер

                                                                                      





                                                 Изкуството да сте портиер

       Някои хора си мислят, че е много лесно да се отварят и затварят врати. Но ако вие сте портиер непременно трябва да научите как става това.

Веднъж един начинаещ кандидат се опитал да отвори вратата пред шефа си. За лоша участ съдбата не била благосклонна към него. Оказала се заключена. Опитал да я дърпа, но вратата не се давала. Тогава му просветнало за малко. Бутнал вратата навътре. Уви! Отново не успял да я отвори.

Естествено получил наказание за това, че не се бил сетил по рано да провери дали е заключена.

Което ме навежда на мисълта, че вратите трябва да се инспектират от портиера непрекъснато. Дори ключа на бравата трябва редовно да се изпробва.

Веднъж един нов току що назначен за портиер човек не се справил със задачата. Колегата му врял и кипял със солиден стаж при това преди да си тръгне от работа, защото смяната му била свършила, рекъл на новака:

-Ей, наборе… Да не забравиш да смажеш входната врата!

Новакът портиер помислил, помислил пък взел чука от работилницата на хотела и така смазал вратата, че нищо здраво не останало от нея.

Вместо обаче да накажат новака портиер за станалото, уволнили стария кадър и то само защото не показал, че това не става с чук, а с машинното масло, което се слага на пантите, когато протестират със скърцане.

  Веднъж един клиент отворил несмазана врата. Тя изскърцала толкова зловещо, че дори администраторката на рецепцията за малко щяла да получи сърцебиене от страх. Клиентът запазил самообладание и се усмихнал с думите:

-Тука май в хотелчето си имате мишки…?

-Но моля ви се, господине… ако мислите, че има, ще вземем котки… - обадил се портиерът. Но бил наказан съответно за това, че оставил пантите на вратата да ръждясват без смазка.

И така! Вие като портиер се научавате да отваряте вратата пред клиента и с много лек поклон внимавате да не се блъснете в него. Молите го с мил глас да влезе вътре пред рецепцията с думите:

-Заповядайте, моля! Добре сте дошли!

Хубаво ама веднъж един от портиерите забравил и вместо нужните думи казал:

-Ей сега ще ви отворя господине…

Клиентът се изсмял в лицето на портиера:

-Така ли? Тогава може да ми отворите една бира. Само да е студена, защото ми омръзна да ме цакат с топла…

Сконфузен от ситуацията  портиерът се извинил, но грешката вече била сторена.

Друг негов колега пък си позволил да каже на клиент:

-Моля ви! Чувствайте се като у дома си!

Клиентът зарадван от думите на портиера изпил напитките от хладилника в стаята, където бил настанен и отказал да ги плати. Преместил леглото по близо до прозореца, откъдето се откривала гледка към една близка, планина. Дори си позволил да покани приятели на купон. В резултат стените на хотелската стая били толкова изпръскани, направо подгизнали от шампанското, че мазилката започнала да се рони и пада върху пода.

Портиерът, който сгафил да се изкаже така бил уволнен. На негово място се наложило друг да се учи на изкуството да посреща и изпраща гостите на хотела.

        Вие като портиер трябва да знаете не само да отваряте вратата на клиента, но и да затваряте голямата си уста свикнала да говори пред непознати. Но все пак може  да ги предразположите с добродушна, а не лигава усмивка, така, че докато останат в хотела да бъде възможно да се изстискат джобовете им с допълнителни пари.

Не на последно място портиерът е длъжен да е с изряден костюм. Черни обувки излъскани до блясък. Да не забравим и за папийонката.

  Веднъж един портиер, който нямал такава, забравил да сложи вратовръзка. Дори се осмелил да разкопчае ризата си, за да не му стяга шията. Естествено това било забелязано и горкият човек отнесъл глоба.

   И така вие сте портиер, който стои като стожер на мястото си. Представяте ли си ако си позволите да хукнете към тоалетния възел и оставите поста си. Точно тогава за ваш лош късмет идва клиент. Вие не само, че не му отваряте вратата, а даже и не подозирате, че някой вече е дошъл. Така, че винаги се оглеждайте за скучаещ колега от персонала на хотела, който ще вземе присърце положението ви.

Ако не дай си боже бъдете изкушен от клиент с бакшиш в никакъв случай не хуквайте да носите багажа му до хотелската стая. Отново може да дойде някой нов за настаняване и вие да не забележите това.

Така, че ако си мислите, че е много лесно да сте портиер едва ли подозирате, че ви очакват вместо овации, куп неприятности.

Все пак ако сте успял да изучите занаята до съвършенство и спазвате хотелските закони, тогава няма нужда да се страхувате от наказания. Можете само да се гордеете, че сте на първи пост. Портиер, който внимава и мравка да не влезе в периметъра му без да ѝ бъде оказана помощ своевременно.

Лошо е, ако не знаете, че прекаленото бързане в работата винаги се оказва противопоказно.

Така веднъж един портиер хукнал да отваря врата пред клиент. Не само, че не успял, но и се спънал. Паднал пред клиента и си счупил ръката.

Затова трябва да се знае, че нещата може да се вършат бързо, но и толкова бавно, че да се стига до вратата с добро здраве.

Ако пък сте доста словоохотлив и занасяте с приказки колегите ви, рискувате отново да сгафите. Това означава, че вие като портиер трябва да имате очи и на гърба ви.

Вие начинаещи кандидати за портиери, ако си мислите, че това все пак за вас е фасулска работа трябва да изучите до съвършенство усмивката. Това значи, че не трябва да хвърляте погледи презрително и цинично. Нуждаете се от лека усмивка, почти незабележима. Целта ѝ е да не се дразни погледа у клиента. Ако случайно види вкисналата ваша физиономия донесена от къщи при раздори с жена ви, като нищо и той може да се вкисне.

      Абе какво да ви кажа! Колкото изкусно и да се справяте винаги може да налетите на някоя неприятност. Важното е да имате сили, за да преодолеете препятствията и да продължите уверено напред. Само така ще ви стане безпределно ясно, че сте овладели до съвършенство, изкуството да сте портиер.

В. Софин 16.05.2022год.

 


Няма коментари:

Публикуване на коментар