петък, 1 февруари 2019 г.

Диалектен двубой

             Интелигентен приятел ми се ядосва.
-Научи се да приказваш правилно!  Престани с този непрестанен шопски диалект!
Направи ми човекът забележка и ме остави потънал в дълбок размисъл. След като ми омръзна да бия главата си с въпроси и да я излагам на течение, реших вместо шопски да мина на идиотски диалект.
  Във връзка с това една сутрин срещам приятел на улицата, който бърза да ме поздрави:
-Добро утро!
Хубаво, но аз реагирам:
-Оно се не знае! Мое и добро да излезе, ама нали станах доста рано тая сутрин, така, че не е  добро...
Учуден приятелят ми отминава като повдига учуден рамене от отговора ми.
Вече след обеда докато разхождам кучето си срещам друг авер, който бърза да ме поздрави не само с думи, но и усмивка:
-Добър ден! Как си?
-А бе, още не знам, дали, че е добър за мене, деньо! От това как скачат безогледно цените навсякъде, едва ли... Иначе кучето е добре! Нали видиш как се радва?
Учуден и повдигащ също рамена безпомощен да ми помогне, приятелят ми кима с глава и отминава.
Привечер леко ожаднял пристъпвам в най-близката кръчма в града ни за бира. Там ме срещат с думите:
-Добър вечер, господине!
-За вас мое и да е добра вечерта, оти сте си позволили да вдигнете цената на бирата, ама за мене не е, защото нямам много пари...
-Тогава не пийте! –клещи ми се ведро усмихнат кръчмарят насреща ми и дори има наглост да се чеше зад мазното ухо, докато гледа през мене.
Не издържам и чувам протеста на езикът ми, който тутакси се отзовава:
-Оти? Ти ли, ще ми кажеш да не пия, когато чувствам остра жажда? Нали съм и я, човек, бе!?
После веднага поръчвам цели три бири, които пия бавно при млясвайки с език за да усетя вкуса на хмела. По едно време се оригвам, поглеждам часовника си, ставам, нахлупвам стария си верен приятел, леко прокъсаният от носене каскет и хуквам за вечеря у дома при жената.
-Тя ме среща на вратата с ядни думи вместо поздрав:
-Къде беше?
-Нема първо да поздравиш с добър вечер, като човек, а веднага за врата, къде беше, та къде... Май по работа бях! –заявявам важно и оригването ми веднага ме предава.
-Да бе! –оспорва веднага лъжата, милата ми женичка и казва:
-Вониш на бира още от вратата!
Заел позиция в отбрана отвръщам:
-И какво от това? Какво от това, питам те? Не мога ли да пия?
Ядосана до немай къде жената се врътва към кухнята и ме оставя без отговор. Успокоен прибирам се и после, излизам на терасата да пуша. Отсреща комшията Гого вече облечен по пижама също пуши. Даже довършва цигарата си. Кимва ми с глава значи ме е забелязал и ми казва:
-Лека нощ съседе?
- За тебе Гого мое и лека да е, но за мене още се не знае...
-Защо? – пита ме съседът внезапно намерил начин да разговаря по дълго от предвиденото за вечерта.
-Защото май пак се очертава да спим самотен на дивано у холо... –чувам се да казвам това и чувам веднага отговора с въпрос:
-Да не те е изгонила жената?
-Не е още! Но мириша на бира. А щом съм си позволил, забележи три да пийна, казвам само три без да се смята твърдото гориво, което ме черпиха там в кръчмата, значи мястото ми е отредено на дивана.
Поусмихна се съседът Гого, гадината, повдигна леко смъкнатото долнище на пижамата си показало голият му тумбак, светещ като месечината и отсече:
-Щом още не спиш при кучето значи си добре...
После с бързина на млад юноша бързо се врътна и се изсули навътре в стаята си, преди да дочака моя отговор, който прозвуча самотен, не чут от никого, ако не се смята уличният котарак, който обикаляше долу в двора на комшията.
-Оно мое да съм шоп, но не съм смакльо като тебе Гого, тумбака! –казвам ядосан имайки в предвид пижамата му.
Намерил сили плюя към вече затворената врата на комшията, но плюнката не стига до вратата на балконската му тераса. Внезапно  обзет от сънливи чувства се прозявам и виждам Луната, която ме следи отгоре облещена. Ядосан обръщам се и към нея:
-А ти ма! Що си ме зяпнала? Друга работа немаш ли си, та надзърташ по хорските дворове?
Чувам отговор, който обаче идва зад мене от кухнята. Жена ми крещи обидена:
-Не съм ти ма! И ако знаеш съм ти намерила работа!
-Какво? –рева ядосан и гледам все още ухилената Луна, която наострила уши слуша с интерес диалогът ни с милата.
-В банята тоалетното казанче не работи... Крушката в коридора отдавна не свети... –продължава да ме работи жената. Не издържам и казвам:
-Много важно!
Чувам в отговор:
-За тебе може и да не е важно, но за мене важното е, че тая вечер няма да вечеряш!
-Големи яйца! –Казвам леко обиден и чувам:
-Твоите са малки! –унизява тя мъжкото ми достойнство и ме затваря за размисъл на балкона, където в компанията на пакет цигари изкарвам до сутринта.
Най- после, когато Слънцето едва се е показало, милата ме пуска премръзнал вътре в стаята. Не за друго, а защото трябва да вървя на работа. Вкиснат от толкова размисъл езикът ми внезапно налучкал правилния диалект казва:
-Добро утро, мила!
Вместо мил отговор, чувам жената да сумти в ушите ми:
-Оно за тебе Геле, мое и добро да е, но за мене не!
-Защо? –питам учуден.
-Защото не може да я караме повече така... За това!
-Е аз съм вече друг човек, мила , а не същия чешит от вчера...
-Да бе! Довечера като се на смучеш в кръчмата, пак ще плюеш срещу Луната!
–        –         –       –
Във връзка с идиотският ми диалект, който употребявах под път и над път си признавам, че се промених. Наскоро срещнах интелигентния си приятел. Преди да каже нещо го преварих:
-Добър ден приятелю! Как си?
На което той интелигента отговори неподготвен и хванат в изненада:
-Оно мое и да съм добре! Мое, ама знам ли? С тия цени днеска! Едва ли!
В.Софин

Няма коментари:

Публикуване на коментар