понеделник, 25 февруари 2019 г.

Как се казваш?

       Голямо е неудобството да бъдеш кръстен със странно и неподходящо име, което да те кара да излизаш извън кожата си от срам и проклинаш родителите, които освен, че са те създали са имали правото да те нарекат Чугун.
      Запознават ме:
-Антон! Може да ми викаш Тони, разбира се... –казва човекът и като вижда, че мълча като риба току що извадена на сушата, едва поглъщаща въздуха наоколо, пита изненадано:
-А ти как се казваш? Или си забравил, че трябва да се представиш!?
-А не! Просто ми е неудобно... –чувам се да казвам.
-Неудобно ти е да се представиш!! –Чуди се Антон или Тони както нареди да му казвам.
Намирам сили в себе си и кихам срещу него името:
-Чугун! Приятно ми е! Можеш да ми викаш, Чуги!
Антон се облещва срещу мене, сякаш му е влязла прашинка в окото и изведнъж бликва в невъздържан смях повтаряйки името ми бясно:
-Чугун! Чуги... Прекрасно!
Обиден и засрамен мълча беззащитен, оголил фронтовете отвсякъде, сякаш прегрешението на моите родители е мое... При първа възможност сменям името си. Но за да е близо до старото се записвам Стоман. Идва от Стомана и е по здраво от Чугуна.
След време срещам отново Тони, който като ме вижда още отдалеч прихва ухилен.
-А Чуги! Здравей Чуг!
Не се радвай! –прекъсвам го. –Смених името си...
-И как се казваш днес? –любопитството на Тони надделява над смеха му.
-Не е това, което си мислиш! Не се казвам Антон като тебе, а Стоман.
-Стоман!! –чуди се Тони. -Откъде ти хрумна.
-Така е за да е по близо до старото име. А и Стоманата е по яка от Чугуна, не мислиш ли?
Тони ме поглежда, задържа дъх и когато си помислих, че ще прихне в смях попита:
-И как ти викат сега на галено приятелите? Да не би, Стоманчо?
-Стомни! Казват ми Стомни...
-Стомни...! –ухили се Тони и продължи със Стомни, Стомни кой ще те запомни...
-Помисли малко! –прекъсвам го аз. Сто и Ман! Нещо да ти говори?
-Нищо! Освен, че си се прецакал.
-Така си и мислех. Името е Сто Мъже! Сто на български и Ман на немски...
-Интересно! –хлъцва Тони и отново избухва в смях.
Обиден, че не съм налучкал ваксата, решавам пак да сменя името си. След кратък задълбочен анализ и имена като Алуминий, Месинг  и Йод се спирам на Сплав. Хем да е близо до метала, хем да бъде интересно.
След време отново срещам на улицата Тони, който този път не избързва да ме поздрави с име, а направо ме запитва:
-Приятно ми е! Аз съм Тони, а ти приятелю как се казваш днес?
-Сплав!
-Моля!? Сега сигурно ти викат Сплави на галено.. Така ли е? –пита ме Тони и се вглежда в очите ми търсейки неизбежен отговор. За да не го измъчвам повече, изплюх камъчето срещу него.
-Сега съм Слав! Изпуска се буквата  "П" и на галено вече съм Слави Трифонов!
-Трифонов!? –блещи се в почуда Тони.
-Да като на водещия по телевизията. Нещо да кажеш или да се изсмееш!? –питам го аз и гледам, че иска да си тръгва.
-А нищо! Само респект братче! Респект!!!
Така успях да остана с това име. Но човек никога не знае какво му готви бъдещето нали!
Когато се ожених, съпругата ми не одобри имената ми и сега съм Чудомир! Хем запазвам първата буква от най-старото ми наименование, хем се боря за мир. Как да не го харесваш!! Как да не се дивиш!!! Красота!!! А и Тони занемя. При среща ми казва Чудо или Миро... Просто прекрасно, нали!?
В.Софин

Няма коментари:

Публикуване на коментар