петък, 8 февруари 2019 г.

Историите на Гюро от наше село

                                                    
                                                                  Стисливото момче
            Бях чувал за стисливи хора но наше момче от село "Ливадово" успя да бие всички по тарикатлък.
   Гюро обещал да черпи Насо и го води към кръчмата. На пътят им внезапно блясва чисто новичка, сякаш току що извадена от матрицата стотинка. Насо я вижда пръв и възкликва:
-Я виж ти! Късмет! –и се навежда бавно да я вдигне.
По бърз от него Гюро посяга и я прибира в джоба си.
–Това беше моята стотинка...! –чува се недоволен гласът на Насо.
-Както казваш... Беше! Сега е моя!
-Но –протестира се Насо.
-Нали аз я намерих!
-Може! Но гюровите ръце не само са по дълги от твоите, но и по-бързи. Така, че безсмислено е да спориш и се ядосваш за глупости! –казва Гюро и се смее доволен.
-Е добре, де! –съгласява се Насо. –Нали ме водиш да черпиш! Ще я похарчиш тая стотинка със сигурност...!
-Ще видим! –обажда се лукав Гюро и влиза в кръчмата.
Пият бутилка ракия и вече направили главите с блеснали очи се канят да си ходят. Донасят им сметката.
-Я да видим! –обажда се важен Гюро и гледа касовата бележка. След малко сумти сякаш е видял призрак.
-Хм!Тия май са се потрудили да надпишат сметката...
-Колко? –интересува се Насо до него.
-Щом питаш, дай петнайсет лева и двайсет и една стотинки.. –обажда се лукав Гюро и гледа реакцията на Насо, която не закъснява.
-Ама аз ли? –пита почти задавен той.
-Нали сам попита, колко да дадеш! Пък сега се дърпаш като млада невеста току що ощипана.
Нямало какво повече да каже Насо извадил и дал парите. Гюро ги поел и преброил. Били точно. Когато кръчмарят Весо дошъл да прибере сметката, бил учуден.
-Каква е тая стотинка?-попитал той обръщайки се към Гюро.
-А не я ли искаш? Аз ти я бех приготвил за бакшиш, но щом ти е в повече, аз ще я прибера, че току виж настинала в джоба ти.
Усмихнал се кръчмарят Весо и нищо не казал. Та нали у наше село "Ливадово", всички се познават! Единствено Насо намерил сили да смънка:
-Ама да се разберем...! Стотинката си беше моя!
-Беше! Нали чу човека? –обадил се Гюро и добавил важен. –Весо се отказа от бакшиша доброволно. А и моите две чевръсти гюрови ръце бяха по-бързи...
-Така е! Но ти обеща да черпиш!
-Обещах вярно! Така си беше, но ти реши друго... Не помниш ли? Нима твоята уста не попита самостоятелно и без чужда намеса, колко. Значи ясно, няма смисъл да спориш с мен! Пък и виж! Ето правим честен кръст, че следващия път, аз ще те черпим... Ще видиш!  -казал Гюро доволен от спечелената битка и се усмихнал на Насо, който не издържал и се обадил на излизане от кръчмата.
-Ще видя аз! Ама на куково лято!
Обещал си никога повече да не пие с Гюро, на когото оттогава у наше село му излязло името „Стисливеца“.
В.Софин  

Няма коментари:

Публикуване на коментар